Klimakommunikasjon som engasjerer

Representanter fra kommuner på Østlandet møttes til en dag med refleksjon, humor og faglig inspirasjon ledet av Christian Bjørnæs og Astrid Arnslett fra CICERO. Og ifølge deltakerne traff kurset blink:
– Noen ganger kommer den skikkelig gode følelsen; NÅ er jeg i mitt rette element! Den følelsen hadde jeg på Ciceros kurs i klimakommunikasjon denne uka skrev en deltaker i etterkant.
Fra klima til hverdagsliv
Et viktig poeng på kurset var at klimakommunikasjon ikke alltid trenger å handle direkte om klima. Folk engasjeres når de ser hvordan det påvirker hverdagen deres – skolevei, helse, trygghet og økonomi.
– Vi må koble klimaarbeidet til det folk bryr seg om. «Verdens beste sted å bo» og stedsstolthet kan være like viktige innganger som klimamål og utslippskutt, understreket Arnslett.
Engasjement skapes i møtet med mening
Kurset viste også hvordan både glede, stolthet og til og med irritasjon kan drive engasjement. Symboltiltak kan ha stor verdi fordi de får folk til å føle seg som en del av noe større.
Et eksempel fra en kommune illustrerte dette godt: kampen for å få på plass nye avfallsbeholdere i kommunale bygg. Det kan høres lite ut, men når tiltaket kobles til arbeidshverdagen, økonomien og fellesskapet, gir det mening.
– Hva hvis nye avfallsbeholdere gjør jobben lettere for renholderne? Eller hvis lokale verksteder kan redesigne gamle møbler til nye beholdere? Da snakker vi om verdiskaping, ikke bare avfall, sa en deltaker.

Fortellinger fremfor fakta
Et sentralt råd fra CICERO var å bruke historier fremfor fakta alene. Fakta skaper kunnskap, men historier skaper handling.
De mest effektive budskapene har en tydelig hovedperson, et mål, en konflikt – og et utfall som folk kan kjenne seg igjen i.
Som kursholderne sa: «Verdier spiser fakta til frokost.»
Samarbeid og felles gevinster
Et gjennomgående tema gjennom dagen var verdien av samarbeid – både internt i kommunen, med innbyggere og næringsliv, og mellom kommuner. God klimakommunikasjon krever at vi ser etter felles mål, ikke bare ulike tiltak. Når vi forstår hva som motiverer andre, oppstår både engasjement og handlekraft.

– Kurs som dette gir kommunikasjonsfaglig påfyll som er avgjørende for å lykkes med klimaomstilling i praksis. Det minner oss om at kommunikasjon ikke bare handler om å informere, men om å skape mening og fellesskap, sier Ragnhild Waagaard i Kommunenettverk for klimaomstilling.
Kommunenettverk for klimaomstilling takker CICERO for et engasjerende og inspirerende kurs – og alle deltakerne for deling av erfaringer, ideer og historier.